Home Organisatie Pers Vernieuwd Royal Delft Museum geopend

Vernieuwd Royal Delft Museum geopend

Ontmoet de makers van Delfts Blauw

Delft, 7 november 2022 – Royal Delft Museum is vandaag officieel heropend door de burgemeester van Delft, mevrouw Marja van Bijsterveldt. Het fabrieksmuseum voor het ambacht van Delfts aardewerk neemt bezoekers mee in het verhaal achter het Nederlands cultureel erfgoed ‘Delfts Blauw’. Ook is het productieproces stap voor stap te zien in de fabriek van de ‘Koninklijke Porceleyne Fles’.

Museale waarde voor Delft
Al bijna 370 jaar is ‘De Porceleyne Fles’ (Royal Delft) onlosmakelijk verbonden met Delft. Marja van Bijsterveldt, burgemeester van Delft: “Royal Delft was belangrijk voor ons verleden, maar heeft ook zeker de toekomst! Door het delen van verhalen, belevenissen en exposities laat Royal Delft bezoekers kennismaken met het culturele erfgoed dat het Delfts aardewerk is. Zo houden we het verleden levend. Ook de komende decennia en misschien zelfs eeuwen blijft Royal Delft bezoekers boeien uit Delft, Nederland én de wereld. Royal Delft is van belangrijke museale waarde voor Delft.”

Van Ruisdael tot Frytom – 17e-eeuwse kunst of ambacht?
Naast de vernieuwde museumzalen waarin de geschiedenis en de collectie nog beter tot hun recht komen, is ook een nieuwe expositiezaal gerealiseerd. Hier start vandaag de eerste wisseltentoonstelling met nog nooit eerder samen vertoonde werken van de 17e-eeuwse Nederlandse landschapschilders Jacob van Ruisdael en Frederik van Frytom in samenwerking met het Rijksmuseum, Museum Boijmans van Beuningen, P.V.H. Collectie (Delft), Collectie Aronson Antiquairs, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (Brussel), Museum Prinsenhof, Bijl-Van Urk Master Paintings en John & Marine van Vlissingen Art Foundation.

Investering voor toekomstige generaties
De John & Marine van Vlissingen Art Foundation investeerde mede in de renovatie en uitbreiding van Royal Delft Museum. John Fentener van Vlissingen, grootaandeelhouder van Royal Delft Group en oprichter van de stichting: “Al bijna 20 jaar dragen wij als familie met trots bij om het cultureel erfgoed van Delfts Blauw voort te laten leven bij huidige en komende generaties.”