In het museum zijn twee Polychroom appliques te vinden met een gelijkende afbeelding van een Chinese tuin. Echter in twee verschillende technieken vervaardigd. De applique uit 1899 grijpt terug naar de 17e eeuwse traditie van de Delftse plateelbakkers; de voorwerpen werden eerst voorzien van een laagje tinglazuur waarmee de felbegeerde witte ondergrond werd gekregen waarop geschilderd werd. Daarna werd een laag loodglazuur aangebracht. (op de afbeelding hieronder de applique links)
De applique uit 1982 (bijna honderd jaar later door De Porceleyne Fles geproduceerd) is gemaakt met het nieuwe basismateriaal dat gevormd wordt door witbakkende klei uit Devon (op de afbeelding hieronder de applique rechts). Hieraan wordt toegevoegd: porseleinaarde (kaolien) ter bevordering van de witheid, calcium voor de sterkte en Cornwall klei voor de hechte samenstelling van al deze grondstoffen. Op deze witbakkende klei (biscuit) kan direct worden geschilderd waarna een loodglazuur wordt aangebracht. Zo wordt tot op de dag van vandaag geproduceerd, met de tinglazuurlaag is definitief gestopt in 1910. Tot in detail kan worden bekeken wat de verschillende technieken met de decoratie doen.